مقالات مرتبط با صنعت چاپ

مطالب آموزشی در زمینه چاپ

مقالات مرتبط با صنعت چاپ

مطالب آموزشی در زمینه چاپ

طراحی و چاپ انواع کارت ویزیت

  • ۰
  • ۰

طبیعت
ما را با رنگهای گوناگونش احاطه کرده می‌باشد .پس از این که بشر متوجه این پدیده شگرف وزیبای طبیعت شد عملکرد کرد که با انقطاع کردن رنگ از طبیعت وسایل رنگی صحیح کند و بهترین قالیشویی درمشهد یااینکه خودش را با این رنگها آرایش و پیرایش دهد .
در سالیان ما قبل مورخ که بشر از پوست به تیتر پوشش و پرهیز از نفوذ سوز و سرما استعمال می کرد کارایی می نمود که آن را ملون کرده و چه بسا گاهی طرح مشخصی را نیز برای رنگ آمیزی آن انتخاب می نمود .

ازدیر باز بشر از مواد مختلف موجود در طبیعت برای رنگرزی استعمال می کرد . ابتدایی ترین رنگ برای آدم اولیه سیاه و قرمز‌رنگ بوده هست که به دنبال این آشنایی بشر از خاک زرد رنگ به عنوان رنگ رنگ زرد و از خاک سرخ به تیتر رنگ سرخ و از ذغال به عنوان رنگ سیاه به کار گیری می کرده میباشد .

پیشینه
رنگ
سازی در جمهوری اسلامی ایران قدمت تعدادی هزار ساله دارد که نگارگری های ابنیه تاریخی و منسوجات بدست آمده از دیر باز گواه این مدعاست
به احتمال قریب به یقین تهیه پارچه از بازه زمانی مامان شاهی آغاز شده هست در آن دوران مردان به شکار و مبارزه با سایر قبایل اشتغال داشتند . زن در دور و اطراف چادر خویش زراعت می کرده میباشد و به حیوان ها اهلی می رسیده است .
در این هنگام بوده که آغاز ریسمان و سپس پارچه را ابداع کردند و به این ترتیب سایر هنرهایی مثل کوزه گری ، سبد بافی و درودگری و خانه سازی را هم به زن نسبت می دهند .

زنان جزیره الئوسین بای بافتن پارچه یک جامه یک سال وقت صرف می کردند . هندیان آمریکای شمالی روپوش ها و جامه هایی می بافتند و اطراف آن را با گیسو و فن های پی حیوان‌ها حاشیه می دهند که با عصاره آلبالو به آن رنگ گیرایی داده اند و به عهد کشیش تئودور درخشندگی این رنگ ها به میزان ای هست که رنگ های کارخانه ما هیچ وقت به پای آن می برسد .

آنجا که طبیعت توقف می نماید هنر آغاز می‌گردد . آدم با استخوان پرنده ها و ماهیان و نی های باریک خیزران توانست سوزن هایی بسازد و یا این که از رشته پیه جانوران نخ هایی صحیح نماید که از رخنه‌ کوچکترین سوزن هایی که امروز داریم می گذرد .

با پوست درختان فرش و رخت خواب تنظیم کرد و پوست حیوان‌ها را خشکاند و از آن خرقه و کفش تولید و از تابیدن الیاف ارگانیک به یکدیگر طنابهای محکمی به اختیار خویش درآورد .

با شاخه های نازک و الیاف رنگ گردیده سبد هایی تولید به مراتب زیباتر از آنچه که امروز هم می سازند… .

زیرا انسان تنها به این خشنود بود که با پوست حیوانات خود را بپوشاند با پشم گوسفند و الیاف گیاهی لباسهایی برای خود تنظیم کرد و همین لباس ساده است که جامه مرد هندی و شنل یونانی و لنگ مصری قدیم و سایر اقسام گوناگون و دیدنی لباس آدم را در عهدهای متفاوت تشکیل داده هست .
پس از آن از عصاره گیاهان یا خاک های ملون موادی به دست آوردند و خرقه را با آن رنگ کردند و به این ترتیب لباس های رنگین مختص برای دستور روایان و شاهان درست کردند .

از مدتی انسان کشف کرد که رنگ های استخراج گردیده از خاک مواد معدنی که معمولا زرد و قرمز و قهوه ای و مشکی هستند برای این فعالیت به واسطه عدم تمایلشان نسبت به جذب شدن زیاد مطلوب نیستند به این برهان کوشید که رنگهای زمینه احتیاج خویش را در دنیای گیاهان و جانوران پیدا نماید .
پیشرفت انسان در این مورد حقیقتاّ غیر قابل تصور می باشد . اکثر این رنگ های طبیعی قدیمی خیر فقط دارای ماده رنگی کافی بودند بلکه ثبات آنان نیز در اکثر موردها از رنگهای تصنعی نو بخش اعظم بود .

این رنگهای طبیعی را آدم آن دوره با راه هایی به عمل می موفقیت که تا یک‌سری صد هزار سال تغییر‌و تحول بیشتر ای نکرد . در این که رنگرزی از ابتدای استارت فرهنگ و تمدن و مورخ در جامعه ها متفاوت بشر آن عصر وجود داشته می‌باشد شکی نمی‌باشد . محتملاّ سه تا پنج رنگ طبیعی در آن زمان مورد استعمال قرار می گرفتند . این تعداد پس از گذشت صد ها هزار سال به سی عدد رسید و از وسط قرن نوزدهم میلادی که تجسسات و ترقی های بشر در دانش شیمی سبب ساز ایجاد هزار ها رنگ مصنوعی شوید که حتی شمارش آن کار ساده ای نمی باشد . و این تغییر و تحول و تحولات که فقط در طی یکصد سال رخ گرفت به میزان ای بیصدا و بی اعتنا گذر کرد که حتی درایت تبدیل درشگه به رویکرد آهن از آن بیشتر و لبریز سروصداتر بود .

خوبتر می باشد که نگاه مختصری به قبل رنگهای طبیعی و تاریخ به کار گیری از آنان بیفکنیم . ما نمیدانیم چه موقع و چه کسی آنان را کشف کرده می باشد .
رنگ های استاندارد و مهم طبیعت یعنی قرمز،زرد ، آبی از اولین روز های کشف شده مورخ و ماقبل آن وجود داشته اند .
قرمز به وسیله ریشه روناس ،حشره قرمز دانه و یک جور صدف دریایی به اسم صدف ارغوان و عصاره درختانی نظیر آلبالو ، فرمان روا توت ، توت قرمز رنگ و رنگ آبی‌رنگ به وسیله گیاه وسمه و نیل و زرد از زعفران ، برگ توت ،اسپرک ، برگ چنار و برگ مو و چوب زردرنگ گرفته می شدند .

پیشینه رنگ سازی در ایران قدمتی تعدادی هزار ساله دارااست .
کاشیهای لعابدار سربازان جاوید مکشوفه در تخت جمشید که در موزه لوور نگهداری می شود، بیان کنده این نکته میباشد که ایرانیان از دیر باز به رمز دستیابی این رنگهای جادویی پی برده اند . رنگهای براق و دلپذیر این کاشیها شایسته ترین نمودار سلیقه و ذوق ی ایرانیان در تهیه و تنظیم گونه های رنگها و طریقه به فعالیت بردن آنهاست .

کاشیهایی که در و دیوار ابنیه ی تاریخی اصفهان و کاخهای حکمرانان صفوی را زینت بخشیده، از زیبایی چشمگیری برخوردار می‌باشد . رنگهای روح نواز ، همنوایی و توازن در به ارگیری این رنگها در کنار یکدیگر، هر تماشاچی ای را به فکر وا می دارااست که چگونه این رنگها ، هنوز پس از گذر کرد سیصد و اندی سال ، کماکان سحر آمیز و چشم نوازند .حرفه ی لعاب سازی به استدلال انجام کارهای فنی و فایده مندی از دانشی پنهان که سایر افراد را امکان دستیابی به آن نبوده است، همواره در هاله ای از اسرار و ابهامات پنهان بوده می‌باشد . راز ساختن رنگهای جادویی تنها در صورتی که فرزندی رشته ی پدرش را دنبال می کرد به او منتقل می شد و در غیر این صورتبا مرگ لعابکار دیرین سال به گور می رفت .

رنگرزی
قالی نیز ، به علت داشتن گزیده از همین دانش نهفته، و به عمل بردن مهارتها و شگرد های سابق در ارایه رنگهای زیبا و دلپذیر ، امروزه هم علی رغم ورود رنگهای شیمیایی به درون مرز و بوم ، علتی تفکیک ناپذیر از ساختار و مخلوط کلی فرش ایران می‌باشد . گرچه در نقاط گوناگون مرزوبوم نحوه تنظیم ی این رنگها به شیوه سنتی یکسان نیست، البته ساختمان کلی در تنظیم ی آنان از گیاهان ساکن یکسان می‌باشد .

این رنگها در مقابل روشنایی خورشید و یا این که به هنگام شستشو رنگ نمی بازند .
ثبات رنگهای سنتی در پیش‌رو فروغ و روشنایی خورشید و مواد قلیایی به هنگام شستشو، در صورتیکه چه در قالی قدری زمختی ایجاد می‌کند، البته سبب ساز می شود قالی برای مقطع وقتی طولانی رنگ خویش را حفظ کرده ویکباره رنگ نبازد .
فقط مرور تدریجی بازه و تاثیر آهسته مواد قلیایی بر قالی سبب می شود تا
به تدریج و در خلال مدتی طولانی ناچیز ناچیز رنگ باخته و رنگهایش ملایم خیس شوند و به نیز در آمیزند و هم موزیک با یکدیگر ، درخشندگی طبیعی و چشمگیر در انها به وجود آید ،
در این وضعیت رنگها دیگر تند و نپخته نیستند ، و رنگ باختگی یکسان آنان تداخل و هم نوایی خاصی را پدید می آورد که علی رغم قلمرو هر رنگ ، مرز خاصی برای انها نمی بضاعت جستجو کرد .
اینجاست که فرش علی رغم داشتن طرح و نقشه مختص اقلیمی از زادگاه نخستین ، و حتی کشورش، پا را بالاتر نهاده و لحاظ هر تماشاچی ای را از هر خویشان و فرهنگ ، به رنگهای جادویی خود جلب می نماید ، و می رود تا با مهر صادراتی که بر پیشانی داراست ، در ارتفاع چند دهه زینت بخش موزه های معتبر جهان شود .

اگر
بخواهیم راجع به مورخ رنگ و رنگرزی مطالبی جمع آوری کنیم باید به مورخ مردم اول که برای اول توشه در کنار رودهای عظیم سکنی گزیدند نظری بیفکنیم ، در فی مابین انها چینی ها در کنار رود زرد و مردمان کلده و اشور در بین دجله و فرات ، هندی ها در کنار رود گنگ و مصریان در کنار نیل و همینطور همسایگان قدیمشان نظیر ایرانیان و سومری ها را باید اسم برد . از این تمدنها و عاقبت رنگرزی در دربین انها به ترتیبیاد خواهیم کرد .

  • ۹۸/۰۸/۱۸
  • business card

بهترین قالیشویی در مشهد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی